تقارن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور این حقیقت و واقعیت مهم تاریخ است که نهضت ملت ایران به نام نامی حضرت زهرا سلام الله علیها شکل گرفت و به پیروزی رسید و امروز نیز به برکت الطاف ائمه اطهار به ویژه ام الائمه به چهل سالگی رسیده است و این پرچم که به نام آن حضرت و حضرات معصومین علیهمالسلام برافراشته شده است به امید باریتعالی به دستان مبارک حضرت ولی عصر (عج) خواهد رسید.
امام خمینی(ره) در سخنرانیهای متعدد خود به فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهااشاره کردهاند، از جمله حضرت روح الله در یکی از بیانات خود در این رابطه میفرمایند: «تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است، در فاطمه زهـرا (س) جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است. یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انـسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقـت زن، تمـام حقیقـت انـسان، او زن معمـولی نیست. او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. بلکـه موجـود الهـی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شد است… زنی که تمام خاصههای انبیاء در اوست، اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول االله بود.» (صحیفه امام، ج 7، ص 337»
امام خمینی(ره) 11 اسفند1364 نیز در دیدار گروهی از بانوان ضمن شرح فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها میگویند: فاطمه ـ سلام الله علیهاـ بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد. ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده ای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیراز طبقۀ اول از انبیای عظام دربارۀ کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریۀ او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است.
امام امت در ادامه تاکید کرده بودند: «آنکه من دیده ام که جبرئیل بطور مکرر در این 75 روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریۀ او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است.»
آری! مشخص نیست و ما اطلاعی از آنچه جبرئیل امین به حضرت زهرا سلام الله علیها گفته است نداریم و تنها میدانیم درباره رخ دادهای آتیه بشر به فرزند والامقام رسول گرامی اسلام(ص) مسائلی ذکر شده است و شاید انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران در قرن کنونی نیز جزو آن مسائل باشد.
انقلابی که به برکت حضرت زهرا(س) چهل ساله شد
این انقلاب اسلامی ملت ایران به نام نامی حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه اطهار شکل گرفت، گسترش یافت و به پیروزی رسید و امروز علیرغم همه دشمنیها به چهل سالگی خود رسیده است و تقارن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ایام شهادت حضرت زهرا(س) به یادآورنده این حقیقت است که این انقلاب هر چه دارد از مکتب اسلام و برکت وجودی اولیا و صلحا است.
انقلاب اسلامی ملت ایران درس گرفته از مکتب حضرت زهرا
سلام الله علیها است، رهبر معظم انقلاب 26 دی ماه 1368 در دیدار با جمع کثیری از بانوان به ویژگیهای حضرت صدیقه طاهره (س)اشاره و تاکید میکنند: شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجستهای است؛ به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسىِ عالم میتوانند از زندگی کوتاه و پُرمغز او درس بگیرند. زنی که در بیت انقلاب متولّد شد و تمام دوران کودکی را در آغوش پدری گذراند که در حال یک مبارزه عظیم جهانىِ فراموش نشدنی بود. آن خانمی که در دوران کودکی، سختیهای مبارزه دوران مکه را چشید، به شعب ابیطالب برده شد، گرسنگی و سختی و رعب و انواع و اقسام شدتهای دوران مبارزه مکه را لمس نمود و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردی شد که تمام زندگیش جهاد فیسبیلاللَّه بود و در تمام قریب به یازده سال زندگی مشترک فاطمه زهرا و امیرالمؤمنین(علیهماالسّلام)، هیچ سالی، بلکه هیچ نیم سالی نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فیسبیلاللَّه نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار، همسرىِ شایسته یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمی میدان جنگ را نکرده باشد.
معظمله در بخش دیگری از بیانات این روز خود تصریح میکنند: « پس، زندگی فاطمه زهرا(س)، اگرچه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید؛ اما این زندگی، از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوّت و امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است. این، زندگی جهادی فاطمه زهراست که بسیار عظیم و فوقالعاده و حقیقتاً بینظیر است و یقیناً در ذهن بشر - چه امروز و چه در آینده - یک نقطه درخشان و استثنایی است.»
با توجه به این بیانات زندگی سراسر تلاش و مجاهده در راه اهداف متعالی اسلام و دفاع از نبوت، امامت و نظام اسلامی درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها به تمامی مسلمین در کلیه قرون و اعصار بوده است و نظام اسلامی نیز با تمسک به این درسها به پیروزی و چهل سالگی رسیده است، مردم مسلمان ایران همچون حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی سراسر انقلابی و مجاهدهای را در جهت دفاع از اسلام، ولایت و نظام اسلامی داشته و این درس را از آن حضرت به خوبی فرا گرفته و این راه را ادامه میدهد.
با ولادت رسول گرامی اسلام بتها شکسته شدند و با به دنیا آمدن هر یک از ائمه اطهار شیطان که برای فریب بنی آدم کمر همت بسته بود ناامیدتر از قبل شد، انقلاب اسلامی ملت ایران در قرن بیستم و تداوم حرکت آن در چهل سال گذشته شیطان بزرگ آمریکا که هر روز را به امید سقوط و براندازی نظام اسلامی به شب رسانده و هر شب را صبح کرده است نیز ناامید ساخت، بیشک هر پیروزی که در این چهل سال نصیب ملت ایران شده است به برکت حرکت در مسیری بوده است که ائمه اطهار از جمله حضرت زهرا سلام الله علیها ترسیم کردهاند و ملت ایران به پیروی از آن حضرات مفتخر است.
منبع:کیهان
موضوع: "دهه فجر"
با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز زوایای زیادی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) ناشناخته است. یکی از راههای شناخت این ابعاد ناشناخته مراجعه به اعضای بیت امام راحل است؛ افرادی که با امام حشر و نشر داشته اند و از نزدیک مشی ایشان را لمس کردهاند.
مطلب زیر بخشی از گفت و گو با حجتالاسلام مرتضی اشراقی، نوه امام خمینی (ره) می باشد
نظام جمهوری اسلامی درطول مسیر 40 ساله خود، از گردنهها و بحرانهای مختلفی به سلامت عبور کرده است، راز این مانایی و استحکام چیست؟ به نظر شما نقش ارزشها و آرمانهای این انقلاب (به عنوان روح و جوهره نظام) در این استحکام بیشتر است یا ساختار نظام جمهوری اسلامی؟
پاسخ این پرسش شما به نوعی در بخشی از سوال قبل داده شد. وقتی جامعه به این باور رسید که حق تعیین سرنوشت در ساختار سیاسی وجود دارد به مقابله با هر چه این ساختار را تهدید کند برمیخیزد و از آن محافظت میکند. تمام بحرانها و چالشهایی که نظام جمهوری اسلامی موفق به عبور از آن شده جز با همراهی مردم نبوده است. از سویی جمهوری اسلامی، خیل عظیم مردمی عاشقان نظام اسلامی را دارد که حاضر به جانفشانی برای آرمانهای آن هستند. از سویی دیگر نباید فراموش کرد ولایت فقیه اسلامی دلیل محکم و قوی بر استحکام نظام است.
همچنین در مانایی انقلاب ارزشها و آرمان به عنوان یک بال و نیز ساختار سیاسی موجود به عنوان بال دیگر به طور مساوی نقش ایفا میکنند. به طور خلاصه باید بگویم رمز مانایی و استحکام نظام اسلامی حضور گسترده مردم در تمامی عرصهها در زیر چتر و هدایت حکیمانه ولایت فقیه است که ستون فقرات نظام محسوب میشود.
به اعتراف دوست و دشمن، یکی از علل مهم قوام جمهوری اسلامی در عمر 40 ساله خود، وجود و حضور رهبری و ولایت فقیه در راس ساختار سیاسی - اجتماعی کشور بوده است. کمی درباره عمق نگاه استراتژیک و راهبردی امام راحل(ره) به عنوان مبدا و مبدع ایده ولایت فقیه در حکومتداری توضیح دهید.
با نگاهی گذرا به تاریخ فقه سیاسی در مییابیم مساله ولایت فقیه در تمام اعصارشیعه به نحوی وجود داشته است و علما و فقها هر جا که فرصتی مناسب برای پیاده و اجرا کردن احکام الهی به دست میآمده به این امر مهم همت گماردهاند.
به همین دلیل امام(ره) در حقیقت مبتکر نظریه ولایت فقیه نبودهاند بلکه ادامه دهنده راه فقهای پیشین هستند.
ایشان در واقع مبحث ولایت فقیه را در خلال مباحث فقهی کتاب «بیع» در بهمن 1348 در 13 جلسه درس خارجشان مطرح کردهاند ولی اینگونه هم نبود که از چارچوب فقه خارج نشوند بلکه ضرورت ایجاد حکومت اسلامی را به رهبری ولی فقیه، در علم کلام ثابت کردند.
کاری که امام(ره) کردند این بود که بحث ولایت فقیه را از قلمرو فقه بیرون آورده و به جایگاه اصلیاش که مساله کلامی است نشاندند.
حضرت آیتالله جوادیآملی در همین رابطه میفرمایند: ابتکار امام خمینی(ره) در دین و فقهشناسی نه مانند سایر اخباریون بود که از روزنه زبون تحجر به آن مینگرند و نه مانند اصولیون بود که از تنگنای مباحث الفاظ و اصول عملیه در آن نظر میکنند، بلکه دینشناسی امام در فقه اصغر و اوسط و اکبر تابع دینشناسی امامان معصوم(ع) بوده است.
امام(ره) با نگارش کتاب کشف الاسرار در سال 1323 شمسی ضمن پاسخگویی به اتهاماتی که نویسنده اسرار هزارساله و دیگران به اسلام زدند حمله به رژیم پهلوی را نیز به نحو بارزی آغاز کردند.
امام در کتاب کشفالاسرار خود میفرمایند: «خدای عادل هرگز تن دادن به حکومت ظالمان را نمیپذیرد؛ تنها حکومتی که خرد و شرع آن را حق میداند حکومت خدا یعنی حکومت قانون الهی است و این نوع حکومت اگر به دست فقیه هم نباشد باید حکومت براساس و قانون الهی که صلاح کشور و مردم در آن است اداره شود و چنین حکومتی بدون نظارت فقها امکانپذیر نیست.»
ایشان به عنوان ابداع گر فرضیه انقلاب دینی طغیان علیه مناسبات غاصبانه و مستقر را نهتنها مجاز بلکه وظیفه واجب همه مسلمانان برمیشمارند.
از این زاویه، تفاوت نگاه حضرت امام(ره) با بعضی از فقهای پیش از او هرچه بیشتر آشکار میشود؛ زیرا یک گروه، براندازی حکومتهای موجود را اگر با ضرر و خطر همراه بود واجب شرعی و لازم عقلی نمیدانستند و اصولا مبارزه با ستم را نوعی نهی از منکر تلقی کرده و انجام آن را تحت شرایطی ویژه که مهمترین آن در پی نداشتن خطر جانی بود مطرح میکردند، در حالی که امتیاز برجسته امام(ره) این بود که ایشان مبارزه با ظلم را به هر قیمتی واجب میشمردند.
از نگاه امام(ره) اگر منکر، ظلمی کلی و فراگیر بود نهی و مبارزه برای انهدام آن حتی اگر به کشتار و شهادت منتهی میشد واجب دانسته شده و این معنایی جز انقلاب نداشت. امام(ره) با این دیدگاه وارد مبارزه با رژیم ستمشاهی شدند.
به این ترتیب اندیشه تاسیس حکومت اسلامی از آغاز مبارزات مورد نظر امام(ره) بود ولی اولویت با ساختن و تربیت عناصر آگاه و یاران همدل بود، کاری که با جو آن روز هم شجاعت میخواست و هم نیاز به زمان داشت.
امام(ره) با این نگاه به مبارزه با رژیم سلطنتی پهلوی پرداخته و سرانجام نیز به پیروزی نهایی رسیدند و پایهگذار حکومتی اسلامی به شکل و محتوایی نوین و سازگار با متد حکومتداری روز، جمهوری اسلامی را بر پا کردند.
امام(ره) با تشکیل جمهوری اسلامی به جهانیان ثابت کردند میتوان حکومتی اسلامی تشکیل داد که با آراء و نظر مستقیم مردم و تحت رهبری ولایت فقیه شکل بگیرد و با تشکیل جمهوری اسلامی این وعده الهی را محقق ساختند.
پس در نتیجه حضرت امام خمینی(ره) مبدع اندیشه ولایت فقیه نبودهاند بلکه بسط دهنده و محقق کننده این الگوی حکومتی بودهاند. امروز اگر بخواهیم به طور عینی به کارکرد ولایت فقیه نگاه کنیم، مهمترین کارکرد این ساختار در جمهوری اسلامی «حفظ همبستگی ملی» و «ایستادگی و مقاومت در برابر قدرتهای خارجی» است.
همچنین باید اشاره کنم ولایت فقیه با تعبیری که بیان کردم جزو اساس تفکر سیاسی حضرت امام(ره) است و اگر فرد یا جریانی این الگو را قبول نداشته باشد،نمیتواند مدعی باشد پیرو خط امام است. امروز نیز خلف شایسته حضرت امام خمینی(ره)، حضرت آیتا… العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی سکاندار انقلاب هستند و بدانید که مخالفت با ایشان، مخالفت با امام(ره) است و مخالفان ایشان در حقیقت با امام مشکل دارند. اگر کسی این حرف را قبول نداشته باشد، پیرو امام(ره) نیست.
حضرت صاحبالزمان(عج) در کلام رسول اعظم صلوات الله علیه و آله
آیا میدانید بخشي از خطبهی غدیر رسول خدا صلواتالله علیه و آله که در آن امام علی علیهالسلام را به جانشینی خود معرفی فرمود، درباره امام مهدي(عج) است؟
آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدي از ماست.
هان! او بر تمامي اديان چيره خواهد بود.
هشدار! كه اوست انتقام گيرنده از ستمكاران.
هشدار! كه اوست فاتح دژها و منهدم كننده ي آنها.
هشدار! كه اوست چيره بر تمامي قبايل مشركان و راهنماي آنان.
هشدار! كه او خونخواه تمام اولياي خداست.
آگاه باشيد! اوست ياور دين خدا.
هشدار! كه از دريايي ژرف پيمانه هايي افزون گيرد.
هشدار! كه او به هر ارزشمندي به اندازه ي ارزش او و به هر نادان و بي ارزشي به اندازه ي ناداني اش نيكي كند.
هشدار! كه او نيكو و برگزيده ي خداوند است.
هشدار! كه او وارث دانش ها و حاكم بر ادراك هاست.
هان! بدانيد كه او از سوي پروردگارش سخن مي گويد و آيات و نشانه هي او را برپا كند. بدانيد همانا اوست باليده و استوار.
بيدار باشيد! هموست كه [اختيار امور جهانيان و آيين آنان ] به او واگذار شده است.
آگاه باشيد! كه تمامي گذشتگان ظهور او را پيشگويي كرده اند.
آگاه باشيد! كه اوست حجّت پايدار و پس از او حجّتي نخواهد بود.(2) درستي و راستي و نور و روشنايي تنها نزد اوست.
هان! كسي بر او پيروز نخواهد شد و ستيزنده ي او ياري نخواهد گشت.
آگاه باشيد كه او ولي خدا در زمين، داور او در ميان مردم و امانتدار امور آشكار و نهان است.
متن عربی:
أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِي.
أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَي الدِّينِ.
أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمينَ.
أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها.
أَلا إِنَّهُ غالِبُ كُلِّ قَبيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ وَهاديها.
أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِكُ بِكُلِّ ثارٍ لاَِوْلِياءِالله.
أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدينِ الله.
أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَميقٍ.
أَلا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.
أَلا إِنَّهُ خِيَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ.
أَلا إِنَّهُ وارِثُ كُلِّ عِلْمٍ وَالُْمحيطُ بِكُلِّ فَهْمٍ.
أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَيِّدُ لاَِمْرِ آياتِهِ.
أَلا إِنَّهُ الرَّشيدُ السَّديدُ.
أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَيْهِ.
أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَيْنَ يَدَيْهِ.
أَلا إِنَّهُ الْباقي حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ.
أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَيْهِ.
أَلاوَإِنَّهُ وَلِي الله في أَرْضِهِ، وَحَكَمُهُ في خَلْقِهِ، وَأَمينُهُ في سِرِّهِ وَ علانِيَتِهِ خطبه. (1)
دیدار همافران با امام خمینی و انتشار تصویر آن در صفحه نخست روزنامه کیهان ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ را شاید بتوان میخ آخر بر تابوت رژیم طاغوت دانست، بختیار تلاش داشت تا این تصویر را انکار کرده و آن را مونتاژ قلمداد کند.
آزاده آل ابوب (خاله نرگس) از مجریان برنامه های کودک پست جدید خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام را به یاد امام اختصاص داد.
آلایوب نوشت: من امام خمینی (رحمة الله علیه) را دوست دارم، گرچه دوران انقلاب را درک نکردم فقط وقتی به دنیا آمدم به یمن پیروزی و آزادگی نامم را آزاده گذاشتند.
دوست داشتن هایم را با سیاست، جناح بندی و شکوه های گاه و بیگاه خدشه دار نکنید زیرا فقط خدا می داند در وجود آن مرد نازنین چه بود که من کودک در دوران دفاع مقدس تماشای روی سفیدش از قاب تلویزیون و گوش سپردن به طنین صدایش را به جاذبه های کودکی ام ترجیح می دادم، یادم هست حسرت دگر بچه ها که نزدیکش بودند و دست نوازش بر سرشان می کشید برایم ماند تا امروز.
من وطنم را دوست دارم زیرا از امنیت و سربلندی برخوردارم، جایی نیست در دنیا که اهمال و سهل انگاری یا فقر و رنج در آن راه نیابد اینجا اما بیماری ها لاعلاج نیست کمی ایمان، کمی درایت و اندکی انسان دوستی راهگشاست.
من ایرانی ام از جنس تمدن،غرور،عاطفه،از جنس بلور، شکستنی اما تمام نشدنی اینجا ایران است سرزمین شهیدان، نور و فخر اگر چراغهای وجدان خاموش نشود تا هنگامه قیامت مومن هر چه بخواهد در اختیارش هست و منافق از خشم مردمانش در عذابی جانسوز گرفتار.
آخرین نظرات